Already get used to the Finnish culture! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Rob Geest - WaarBenJij.nu Already get used to the Finnish culture! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Rob Geest - WaarBenJij.nu

Already get used to the Finnish culture!

Door: Rob van der Geest

Blijf op de hoogte en volg Rob

06 Oktober 2013 | Finland, Helsinki

De finse cultuur is een cultuur waar ik prima aan kan wennen. Deze week zelfs 3 keer in de sauna gezeten - Heerlijk! Al worden ze soms wel flink warm opgestookt door die Finnen (lees 85-90 graden). Maar je hoofd wordt er helemaal rustig van. In het appartement is er een sauna geopend op dinsdag en donderdagavond dus daar maak ik veel gebruik van. Even lekker bijkomen!

Afgelopen zaterdag was ik naar het zwembad geweest. Ik zag wel paar bordjes hangen dat het verboden was om met een normale zwembroek het water in te gaan, maar ik vond het onzin dus ik was gewoon doorgelopen. Echter voordat ik het water in was had meneer de badmeester me al in de smiezen. Daarna heb ik nog een half uur in me boxershort gezwommen voordat hij me wederom in de gaten had, want dat mocht natuurlijk ook niet. Je mag hier alleen zwemmen met een Speedo. Maar finnen zijn daar totaal niet moeilijk in. Ze hebben ook geen pashokjes om je om te kleden. Iedereen loopt gewoon lekker in ze nakie rond, dat is volkomen normaal hier. Ook in sauna's, maar dat had ik al gemerkt. De vrouwelijke schoonmaakster liep er gewoon tussendoor. Wat dat betreft zijn de Finnen weer helemaal niet verlegen. Sauna mag vaak alleen naakt betreden worden.

De Finnen zelf zijn vrij rustig en praten liever niet teveel. Ze zijn erg op zichzelf en zullen niet zomaar een praatje beginnen met onbekenden. Mensen kijken elkaar ook niet echt aan als ze over straat lopen. Normaal gesproken als er stiltes vallen in een gesprek vinden mensen in Nederland dat gênant. Finnen vinden het fijn! haha
De groep internationale studenten zijn precies het tegenovergestelde. Ze grijpen elke mogelijkheid om lekker een feestje te bouwen en veel lol te maken en dat bevalt mij ook wel prima! Echt hartstikke gezellig hier met al deze mensen. Vorige week vrijdag hadden we een superhero party gehad waar echt iedereen verkleed was. Was echt een gekke avond. Normaal gesproken voordat we uit gaan word er eerst een preparty gehouden in iemands appartement om alvast de nodige goedkope alcohol uit talinn in onze lijven te laten stromen. Dat is wel nodig met deze woekerprijzen hier, vooral uitgaan op zaterdagavond is een prijzige aangelegenheid. (lees 5,5-6,5 eurie voor een pils)

Maar af en toe maak ik ook nog wel eens tijd om wat te zien van de omgeving hier. Vorige week zaterdag naar het Seurasaari island geweest in de buurt van Helsinki. Een eilandje met een mooie omgeving. Afgelopen Vrijdag met een groep naar Helsinki Zoo geweest. Het was gratis entree ipv 25 die dag dus daar moesten we als studenten maar even gebruik van maken. Was echt al 10 jaar niet in de dierentuin geweest dus was wel weer eens leuk.

De universiteit hier is een stuk relaxter dan in Nederland. 3 dagen per week ga ik hier naar school. Thuis hoef ik niet heel veel te doen, af en toe even een assignment maken maar dat stelt dan vaak ook niet veel voor. De studenten in de lessen zijn veelal allemaal van internationale afkomst, soms zitten er een paar finnen tussen. Ik denk dat iedereen hier zo min mogelijk probeert te doen, om zoveel mogelijk te kunnen genieten en te feesten.

Vanaf nu zullen er een hoop mensen richting Finland afreizen om eens te ervaren het hier is in Helsinki dus dat is heel leuk. Ook ga ik deze maand nog naar St. Petersburg en Stockholm dus het wordt een drukke maand. Allemaal leuke dingen, ik laat het allemaal lekker op me afkomen!

Greetz from Helsinki!

Verslag uit: Finland, Helsinki

Studeren in Helsinki

Tijdens mijn studie op de Hogeschool Rotterdam was het idee om een tijdje in het buitenland te studeren al snel geboren. In het eerste jaar werd mij al verteld wat de mogelijkheden waren en dat dit in de eerste helft van het derde jaar zou plaatsvinden, studenten worden ook wel gestrimuleerd om dit te gaan doen de laatste jaren. Er waren een stuk of 6 mogelijkheden om te studeren, echter leek het me leuk om een tijdje in Helsinki te wonen en te studeren. Gewoon om mijn Engels niveau eens naar een hoger niveau te tillen en om een tijdje internationale ervaring op te doen, het is namelijk een hele internationale stad. En om er bijvoorbeeld achter te komen of ik het reizen echt leuk vind.

Ik ga niet alleen. Goede vrienden en tevens klasgenoten Rowan van der Knaap en Marco Slingerland waren ook enthousiast geraakt over Helsinki. Afgelopen maanden hebben er vele voorbereidingen plaatsgevonden. maanden. Huisvesting daar, vele gegevens omzetten en vakkenpakketten aanvragen. Inmiddels is zo goed als alles geregeld en zijn we er klaar voor!

Omdat Scandinavie een geweldig continent is om doorheen te rijden hebben we besloten om met de auto erheen te gaan. Hierom hebben we vorige week met zijn 3en een Citroen stationwagen aangeschaft met een jaar APK voor een prikkie. Dus er wordt gelijk nog maar even een roadtrip aan vast geplakt van een week. Na een dag of vijf zullen we met de auto op de boot van Stockholm naar Finland varen. Na deze tocht is het niet ver meer naar Helsinki.

Het is best een apart gevoel om straks zo'n lange tijd van huis te zijn. Toch heb ik er ontzettend veel zin in en heb ik het gevoel dat dit een hele vette tijd van me leven gaat worden. Ik ben er klaar voor!

15 Augustus is de datum dat we vertrekken!