First month away from home! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Rob Geest - WaarBenJij.nu First month away from home! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Rob Geest - WaarBenJij.nu

First month away from home!

Door: Rob van der Geest

Blijf op de hoogte en volg Rob

15 September 2013 | Finland, Helsinki

Het is alweer een maand geleden dat we wegreden vanaf de Heulenslag met een afgeladen Citroen. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Afgelopen week was het wederom lekker weer dus er was weer genoeg te beleven in Helsinki. Ook het normale leventje van school en sporten is volop bezig.

Vorige week vrijdag zijn we met een grote vriendengroep naar Talinn geweest. Het was verbazingwekkend goed weer dus zijn we eerst wat door de stad heen getrokken. Talinn is echt een hele mooie stad met mooie oude gebouwen, ik denk dat de stijl en de gebouwen een beetje lijken om st. petersburg, waar ik volgende maand heen ga trouwens! Superveel zin in. Maar in Talinn hebben we lekker een terrasje gepakt. Overal waren Nederlanders echt niet normaal, dat was in verband met de voetbalwedstrijd Nederland-Estland die die avond gespeeld werd. De straten stonden vol met oranje geklede mensen dus dat was best wel grappig. Aan het eind van de middag zijn we terug naar de boot gegaan om daar wat 'BOOSE' in te slaan! Bepakt en bezakt met trolleys zijn we toen weer terug naar Helsinki gevaren. Die terugreis was echt hilarisch, iedereen had namelijk net al hun spaarcenten geinvesteerd in alcohol dus op die boottocht is er stevig doorgedronken om het zo maar eens te zeggen haha. Wij waren met de auto naar de haven gereden om logistieke redenen dus een van ons drie moest bobben. Helaas was ik de verliezer van het steen papier schaar spelletje. Echter heb ik wel heel erg hard om de anderen kunnen lachen. Toen we terug kwamen heb ik de wagen achteruit de helling opgereden bij het appartement. Dit omdat er nog wat 'spullen' uitgeladen moesten worden. Echter kwam toen vrij snel de finse politie opdagen (ze hadden een melding gehad over een ''drunk driven on the parking place'' ik moest ook nog even blazen en de gegevens werden gecheckt maar dat was allemaal in orde. De politie is hier heel redelijk en er valt goed mee te praten. Achteraf lachen we er hard om maar toen ik ze aan zag komen rijden kneep ik m wel even eigenlijk haha.

Afgelopen vrijdag zijn we met een grote groep wezen kajakken op een meer. Het was heerlijk weer en we waren met een leuke groep mensen dus het was een heerlijk relax daagje. Met de hele bende zijn we naar een onbewoond eilandje gevaren en hebben daar lekker gezwommen en in de zon gelegen. Die vriendengroep die er nu is ontstaan is heel hecht en betrokken met elkaar en dat is echt superleuk. Via een facebookgroep contacten we elkaar als er leuke dingen te doen zijn en er word van alles georganiseerd door iedereen dus dat is heel gaaf!

Afgelopen zaterdag hadden we een verjaardagsfeest van Spaanse meid die jarig was. Dus hebben we een BBQ gedaan op het speelveldje voor hun flatgebouw. Daar hebben ze openbare barbeques dus daar hadden we ook al eerder een barbeque gehouden. Was echt supergezellig en erg hard gelachen heel de dag. De vriendengroep is ook heel internationaal en iedereen kan het goed vinden met elkaar. (mensen uit: spanje, italie, frankrijk, amerika, australie, litouwen, oostenrijk, nederland, engeland). Hierna zijn we savonds uitgegaan met een grote groep. top avondje!

Ook de school organiseert af en toe nog weleens wat. Zo hadden we dinsdag een sportdag in het olympisch stadion van Helsinki. Hier kon je allerlei soorten sporten oefenen waaronder zelfs paaldansen! Ik stond op het punt om het te proberen totdat ik zag dat buiten iedereen mee kon kijken op een megascherm haha! Dus ik ben maar aan het klimmen gegaan op de klimwand.

Morgen weer eens naar school. Moet ook af en toe gebeuren! Vandaag was lekker een luie zondag. Filmpje gekeken en lekker gehangen op onze 2e hands bank van de trift shop! We hebben het huisje behoorlijk ingericht en versierd met allerlei gekke dingen dus het begint nu wel een beetje als thuis te voelen. Toch mis je natuurlijk wel dingen die je thuis hebt. Kan iemand misschien ff me motor opsturen?? Heb gekeken wat het kost om hier een motor te huren, Marco was ook wel in voor dat idee maar het komt al gauw op 100 euro per dag. Een ducati denk je dan waarschijnlijk! Maar nee hoor meer zo'n lesmotor model dus daar heb ik maar van afgezien haha.

Het is nu nog steeds lekker weer in Helsinki dus daar ga ik nog maar even lekker van genieten, je kan hier mooi hardlopen door de bossen en over mooie paden dus dat is wel leuk. Weer is wat anders dan die polders in Bles. Het is alleen oppassen dat je niet verdwaalt met al die bospaadjes. De temperatuur gaat de komende veertien dagen wel een graad of vijf dalen dus dan is het zo rond de 10 graden. Kunnen we langzaamaan maar vast een beetje wennen aan de koude donkere dagen hier in Helsinki. Begreep dat de tijd tussen zonsopkomt en ondergang in december maar 3-4 uur is, en dat met een temperatuur van -5/10 graden is wel ff wennen. Gelukkig een dikke jas bij en we hebben wat wodka ingeslagen in Talinn dus dat moeten we wel overleven haha.

Laat ook eens weten hoe het in Nederland gaat! Mis ik nog wat of valt het allemaal wel mee? haha spreek jullie later!

Greetz from Helsinki!

• 15 September 2013 - 23:57

Arinda:

Robbie!

Dat klinkt echt super lekker. Je mist echt niets in Nederland, je doet daar vet leuke dingen. Geniet er volle bak van, mooie herinneringen maken.

Gr. Arinda

• 16 September 2013 - 09:51

Arie:

Ha Robbie,

Het ziet er inderdaad Super Vet uit wat jij/ jullie daar allemaal doen. En moet je komend weekend opnieuw gaan shoppen in Tallin.....

• 21 September 2013 - 08:59

Jolijn :

Klinkt als een goud avontuur!

• 21 September 2013 - 12:58

Rob:

Hee arie. We hadden flink wat ingeslagen zoals je ziet op de foto. Dus daar kunnen we voorlopig nog wel even mee vooruit! Greetz

Verslag uit: Finland, Helsinki

Studeren in Helsinki

Tijdens mijn studie op de Hogeschool Rotterdam was het idee om een tijdje in het buitenland te studeren al snel geboren. In het eerste jaar werd mij al verteld wat de mogelijkheden waren en dat dit in de eerste helft van het derde jaar zou plaatsvinden, studenten worden ook wel gestrimuleerd om dit te gaan doen de laatste jaren. Er waren een stuk of 6 mogelijkheden om te studeren, echter leek het me leuk om een tijdje in Helsinki te wonen en te studeren. Gewoon om mijn Engels niveau eens naar een hoger niveau te tillen en om een tijdje internationale ervaring op te doen, het is namelijk een hele internationale stad. En om er bijvoorbeeld achter te komen of ik het reizen echt leuk vind.

Ik ga niet alleen. Goede vrienden en tevens klasgenoten Rowan van der Knaap en Marco Slingerland waren ook enthousiast geraakt over Helsinki. Afgelopen maanden hebben er vele voorbereidingen plaatsgevonden. maanden. Huisvesting daar, vele gegevens omzetten en vakkenpakketten aanvragen. Inmiddels is zo goed als alles geregeld en zijn we er klaar voor!

Omdat Scandinavie een geweldig continent is om doorheen te rijden hebben we besloten om met de auto erheen te gaan. Hierom hebben we vorige week met zijn 3en een Citroen stationwagen aangeschaft met een jaar APK voor een prikkie. Dus er wordt gelijk nog maar even een roadtrip aan vast geplakt van een week. Na een dag of vijf zullen we met de auto op de boot van Stockholm naar Finland varen. Na deze tocht is het niet ver meer naar Helsinki.

Het is best een apart gevoel om straks zo'n lange tijd van huis te zijn. Toch heb ik er ontzettend veel zin in en heb ik het gevoel dat dit een hele vette tijd van me leven gaat worden. Ik ben er klaar voor!

15 Augustus is de datum dat we vertrekken!