Amazing trip to Lapland Wonderland! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Rob Geest - WaarBenJij.nu Amazing trip to Lapland Wonderland! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Rob Geest - WaarBenJij.nu

Amazing trip to Lapland Wonderland!

Door: Rob van der Geest

Blijf op de hoogte en volg Rob

12 December 2013 | Finland, Helsinki

Me laatste reisverslag is alweer ruim een maand geleden. Dus word het wel weer eens tijd om jullie op de hoogte brengen van mijn ervaringen hier. De afgelopen maand was een drukke maand van studie en inleveren van assignments, maar ook een hele gave tijd!

Het weekend van 21 november hebben we het laatste bezoek uit Nederland ontvangen. Aad en JW zijn hier van vrijdag tot maandag geweest. Je kunt het al raden natuurlijk, dat was weer een weekend vol stappen. Want dat is natuurlijk wel een van de voornaamste redenen voor mensen om daar een graantje van mee te pikken met ons haha! En ik moet zeggen, het nachtleven van Helsinki begint nog steeds niet te vervelen. Maar naast het gefeest hebben we ook nog actie ondernomen, jaja mensen. We zijn op zaterdag naar het Nuuksio national park geweest. Echt een hele mooie omgeving vol met mooie bossen, bergen rotsen en meren.

Ik reed er naartoe. Maar dat was helemaal niet erg. Op de weg naar het park kwamen we over een mooi gravel pad dus dat was even het zogeheten ''paddle to the metal''. En we waren ook weer een mooie rally ervaring rijker in Finland. Maar maken jullie je maar geen zorgen om gevaarlijke activiteiten. De citroen gaat niet zo hard :P

Al met al was het weer een zeer geslaagd weekend met bezoek uit Nederland. Iedereen die langs is geweest heeft het prima naar zijn zin gehad. Helsinki heeft dan ook genoeg leuke dingen te bieden.

De week erna was erg druk met school. Een hoop presentaties, toetsen en inleveren van assignments. Inmiddels al 3 cijfers terug gekregen. 8, 9 en zelfs 10 dus het harde werk heeft zijn vruchten afgeworpen. Vandaag de laatste schooldag gehad. We vertrekken over een week dus dat word nog even genieten hier.

Afgelopen week naar lapland geweest. Vorige week terug gekomen. Er is nog een vriend uit Nederland meegeweest ook. Nick van Diejen had Lapland nog hoog op ze lijstje staan dus dat kan die nu ook afstrepen.

Maar wat een geweldige ervaring was het. We zijn donderdagavond 9 uur vertrokken met de bus, en gelijk een lang stuk doorgereden met een paar pauzes. Zo kwamen we 's ochtends aan bij een dierentuin met winterse dieren in de besneeuwde wereld. Hier hadden we een uur de tijd om rond te lopen en dus even wat foto's geschoten van ijsberen etc. Erg gaaf om die beesten in het echt te zien.

Na de stop zijn we doorgereden naar Rovaniemi. Het is de plaats waar zogenaamd de kerstman vandaan komt. Dit plaatste ligt op de arctic circle en bussen die stoppen daar met ladingen studenten. En dan kun je met meneer de kerstman op de foto. Maar daar hadden wij natuurlijk helemaal geen zin in dus zijn we eerst maar eens de ijsbar ingedoken voor een lekkere Jagermeister in een glas van ijs. Want die gaat er wel in met die kou natuurlijk. Daarna hebben we als kleine kinderen een paar banden gehuurd om van een sleebaan af te gaan. Dan voel je je echt weer even kind haha. Ging nog behoorlijk hard.

De rit kon vervolgen en het was nog een uur of 3 voordat we intrede konden maken in onze cottage, om een uur of 7 's avonds. Dus met de 2 bezoekjes een reistijd van 22 uur achter de rug. Het huisje was prima met alle voorzieningen als sauna, openhaard, vaatwasser etc. Dus dat was wel ff lekker om vanuit dat oude hok hier in een luxe huisje te zitten. We hadden nog 1 roommate, een duitser. Maar dat was een prima gozer waar we ook flink lol mee hebben gehad. 'S avonds na aankomst nog even wat gesleed. en toen niet al te laat naar bed gegaan. Gelukkig niet teveel gedronken want de dag daarna moesten we eerst even in het blaasapparaat blazen voordat we op de sneeuwscooters mochten stappen. Maar dat gaf gelukkig geen problemen dus blazen maar met die krengen! Wat een avontuur was dat zeg. Door de bossen, over bruggen, stukjes weg en sloten maakten we een tocht van 25 km. Halverwege in een lapptent onder het genot van een natje en droogje weer opgewarmd voor de terugweg. We hadden de instructrice al wijs gemaakt dat we de machines volledig onder controle hadden. Dus op de weg terug ging het gas nog wat verder open, dat was leuk.

De volgende dag (zondag) moesten we weer vroeg op voor de husky safari. Tijdens het ontbijt kwam er nog een rendier langslopen over de weg. Erg grappig gezicht als je even zit te eten. Aangekomen bij de farm kregen we eerst een uitgebreide uitleg over de beesten en het besturen van de slee. Ik was serieus al bevroren tijdens de uitleg. Deze barre fin nam uitgebreid de tijd met -30 om alle ins en outs te vertellen. Gelukkig kon ik wat boots en een extra set handschoenen lenen want het was op het meer waar we overheen reden -36, echt hele bizarre temperaturen. Dat had ik echt nog nooit eerder meegemaakt. Na de uitleg gingen we naar de husky's. Die stonden echt voluit te brullen en te springen, zo bizar die beesten. Die kunnen niet wachten om voluit te gaan rennen. Ze kunnen tot wel 200 km per dag lopen. De eigenaar van de farm die ons begeleiden die had een tocht gedaan van 1400 km door het noorden. Ik zat met rowan op de slee en ik ging er eerst inzitten. Ik dacht dan kan ik even een paar mooie foto's schieten, nou daar kwam niks van in. Vergeet het maar. Want voordat we wegreden was me camera al bevroren, niet de enigste keer in Lapland trouwens. Maar hij is nog heel. In het sleetje was het al koud. Halverwege op het meer wisselden we en stond ik op de slee. Ondanks de kou is het echt een machtig gevoel. Je moet bijna continu remmen omdat je anders veel te hard gaat (5 honden voor de slee). Op rechte stukken haal je 20-25 km met de honden en dat is hard! Een leuke manier van transport :)

Na de husky rit zijn we gaan skieen. In Levi zelf was het ongeveer -20 dus dat viel wel mee :P. Het skigebied was groot, ongeveer 15 pistes met 40 km. Dus daar kon ik me samen met Marco prima vermaken voor 2 dagen. de laatste dag zijn we met ze allen de piste op geweest maar toen waren de sleepliften en gondels dicht i.v.m de bizarre kou. Het was -30 en er was ook bijna niemand te zien op de piste. Uiteindelijk konden we met de sleepliften ook nog een eind komen. Om de 1,5 uur moest je gewoon even opwarmen in een barretje omdat zo'n beetje alles bevroren was. Het was weer heerlijk om te skieen. Laatste wintersport was namelijk alweer bijna 3 jaar geleden. Toch had ik het binnen een uurtje weer helemaal onder de knie. Leuk is dat!

Al met al een hele geslaagde trip voor iedereen. Ben blij dat ik het gedaan heb want het is echt een hele ervaring. Het was ontzettend koud maar daardoor ook heel helder. En dat maakte de omgeving nog mooier. En het noorderlicht was hierdoor goed zichtbaar. Een magisch effect geeft dat ook zeg, het is groen en een beetje rood. Je ziet het bewegen en je kan ernaar blijven kijken. Geweldig.

Na een lange reis terug in Helsinki zijn we volgende dag nog gaan schaatsen op een aangelegde ijsbaan in Helsinki center. Morgen gaan we met de internationale studenten groep nog even Helsinki in overdag met ze allen. Even wat gave foto's schieten met de groep dus dat is leuk.

De 19e gaan we met de citroen overvaren naar tallinn. Om vanaf daar naar Riga te rijden waar we een dagje zullen verblijven. De 21e is Marco jarig dus dat vieren we daar. Daarna maar weer eens richting het oude vertrouwde Bleskensgraaf! De 23e thuis waarschijnlijk. Dan spreek ik jullie rond kerst wel weer!

Veel gebeurd. Dus het was een lang verhaal. Voor iedereen alvast een kerstgroet uit Helsinki!

Greetz!!

Verslag uit: Finland, Helsinki

Studeren in Helsinki

Tijdens mijn studie op de Hogeschool Rotterdam was het idee om een tijdje in het buitenland te studeren al snel geboren. In het eerste jaar werd mij al verteld wat de mogelijkheden waren en dat dit in de eerste helft van het derde jaar zou plaatsvinden, studenten worden ook wel gestrimuleerd om dit te gaan doen de laatste jaren. Er waren een stuk of 6 mogelijkheden om te studeren, echter leek het me leuk om een tijdje in Helsinki te wonen en te studeren. Gewoon om mijn Engels niveau eens naar een hoger niveau te tillen en om een tijdje internationale ervaring op te doen, het is namelijk een hele internationale stad. En om er bijvoorbeeld achter te komen of ik het reizen echt leuk vind.

Ik ga niet alleen. Goede vrienden en tevens klasgenoten Rowan van der Knaap en Marco Slingerland waren ook enthousiast geraakt over Helsinki. Afgelopen maanden hebben er vele voorbereidingen plaatsgevonden. maanden. Huisvesting daar, vele gegevens omzetten en vakkenpakketten aanvragen. Inmiddels is zo goed als alles geregeld en zijn we er klaar voor!

Omdat Scandinavie een geweldig continent is om doorheen te rijden hebben we besloten om met de auto erheen te gaan. Hierom hebben we vorige week met zijn 3en een Citroen stationwagen aangeschaft met een jaar APK voor een prikkie. Dus er wordt gelijk nog maar even een roadtrip aan vast geplakt van een week. Na een dag of vijf zullen we met de auto op de boot van Stockholm naar Finland varen. Na deze tocht is het niet ver meer naar Helsinki.

Het is best een apart gevoel om straks zo'n lange tijd van huis te zijn. Toch heb ik er ontzettend veel zin in en heb ik het gevoel dat dit een hele vette tijd van me leven gaat worden. Ik ben er klaar voor!

15 Augustus is de datum dat we vertrekken!