The end of summer is here. But Helsinki is epic! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Rob Geest - WaarBenJij.nu The end of summer is here. But Helsinki is epic! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Rob Geest - WaarBenJij.nu

The end of summer is here. But Helsinki is epic!

Door: Rob van der Geest

Blijf op de hoogte en volg Rob

02 September 2013 | Finland, Helsinki

De weken vliegen voorbij als je het naar je zin hebt. Dat merk ik wel. Daarom is het ook wel weer eens tijd om een nieuw reisverslagje te plaatsen voor jullie thuisblijvers.

Afgelopen week was de introductieweek voor al de exchange students. De nationaliteiten bleken dit jaar heel afwisselend te zijn dus dat is wel lachen. Van een gekke engelsman tot aan russen. En al de landen die daar tussenin liggen. Het was een warm welkom op de Metropolia Business university of applied science. Je merkt ook gelijk dat alles hier goed geregeld is dus dat geeft ook wel een fijn gevoel. Het was niet echt een introductieweek zoals aan het begin van een nieuwe opleiding met alle activiteiten, gezuip en andere gekkigheid, we kregen voornamelijk uitleg over de vakkenpakketten en de school. Soms was het wel een beetje saai: Een uur lang durende presentatie over de bibliotheek bijvoorbeeld was vrij slaapverwekkend maar aan de andere kant ben je dan wel weer gelijk goed op de hoogte van de werkwijze.

Vandaag was de eerste schooldag en het was gelijk flink bikkelen. Om 8 uur moesten we al paraat staan en we waren pas om kwart voor 11 uit. Haha nee best te doen. Me rooster voor de komende 4 maanden bestaat uit een 3 daagse studieweek met gemiddeld zo'n 6 uur per dag les. Dus wat dat betreft genoeg tijd voor leuke dingen! :) Op de school is ook een fitnessruimte met de benodigde apparaten waar je gratis gebruik van kan maken en dat is echt ideaal. Bijna elke dag na school gelijk ff sporten is dat ook maar vast gebeurd. Afgelopen week zelfs 4 keer geweest (nieuw persoonlijk record denk). Daarnaast kan je mooi hardlopen hier dus genoeg te doen. Had je misschien niet gedacht maar we leven behoorlijk gezond hier!

Maargoed, genoeg gepraat over school. Helsinki heeft veel meer te bieden. Afgelopen week was er een studentenfeest georganiseerd voor alle exchange studenten in Helsinki. The ESN welcome party! Heel de club was afgehuurd en het was een bruut feest. Inmiddels denk ook al een stuk of 10 Nederlands die hier ook zitten voor een half jaar. Maar de meeste mensen komen uit Duitsland en Frankrijk denk ik. Ook zijn de studenten hier heel sociaal en dat merk je gelijk. Er worden huiskamerfeesten gehouden waar je direct aan een tafel word gezet om een drankspel mee te spelen. Ik ben uitgenodigd voor allerlei facebookgroepen waarin mensen van alles organiseren en activiteiten proberen op touw te zetten. Wat dat betreft gaat iedereen hier heel gezellig en gemoedelijk met elkaar om dus dat is wel heel leuk. Ik heb zelfs voor het eerst in me leven hard kunnen lachen met Franse mensen! :P

Dus wat dat betreft genoeg te beleven. Afgelopen week naar een mooi eiland geweest. Zie het als het texel van helsinki :P. Het suomenlinna eiland, echt supermooi daar. Beetje het nachtleven verkend hier, kwa prijzen nog goed te doen opzich als je weet waar je moet zijn, soms krijg je ook studentenkorting of kun je met een beker die je aan het begin van de avond krijgt goedkoper drank halen. Komende week gaan we naar Talinn om daar de oude stad te bekijken en wat drankjes in te slaan. Woensdag freshmanparty, soort kroegentocht verkleed als tarzan met smink op je gezicht, dat zal wel een hoop gekkigheid zijn. Zaterdag Headhunterz in the Circus! Dus genoeg te beleven hier, ben benieuwd wie er allemaal langskomen om dat te ervaren!

Nog een paar weetjes om dit verhaal af te sluiten!

Wist je dat:
- Blikjes in Helsinki statiegeld hebben. Echt heel raar, er lopen dan ook een soort zwervers heel de dag door de stad en het park te struinen en te zoeken in prullenbakken naar blikjes. Als je relaxt aan het chillen bent in het park en ze zien dat je je blikje meer dan 90 graden kantelt op je mond staan ze al klaar om hem van je aan te nemen. Best vervelend soms maar zo blijven de parken wel schoon.
- Finnen naast alcoholverslaafde ook gokverslaafde zijn. Er staan hier overal gokautomaten: supermarkten, bouwmarkten in kiosken echt overal. Ze worden ook heel de dag bemand door finnen van jong en oud. Ook in de clubs wordt volop blackjack gespeeld. Misschien toch maar eens een cursusje kaartentellen volgen haha!
- Er voor 5,5 miljoen finnen 2 miljoen sauna's zijn. Sauna is ook een van de weinige finse woorden die over de hele wereld gebruikt wordt. In me appartement zit ook een sauna dus daar ga ik morgen eerst eens ff in chillen!
- Dat van de 5,5 miljoen mensen totaal in finland 20% in Helsinki en omgeving woont. Daarnaast woont 50% van de bevolking in de eerste +/- 100 km vanaf het zuidelijkste punt. Vanwege het grote landoppervlak maakt dit finland het dunbevolkste land van europa.

Met deze 4 weetjes sluit ik af. Spreek jullie later!

Greetz from Helsinki!

• 02 September 2013 - 23:44

Sander:

Haha! Leuk om te lezen! Veel plezier daar!!

Verslag uit: Finland, Helsinki

Studeren in Helsinki

Tijdens mijn studie op de Hogeschool Rotterdam was het idee om een tijdje in het buitenland te studeren al snel geboren. In het eerste jaar werd mij al verteld wat de mogelijkheden waren en dat dit in de eerste helft van het derde jaar zou plaatsvinden, studenten worden ook wel gestrimuleerd om dit te gaan doen de laatste jaren. Er waren een stuk of 6 mogelijkheden om te studeren, echter leek het me leuk om een tijdje in Helsinki te wonen en te studeren. Gewoon om mijn Engels niveau eens naar een hoger niveau te tillen en om een tijdje internationale ervaring op te doen, het is namelijk een hele internationale stad. En om er bijvoorbeeld achter te komen of ik het reizen echt leuk vind.

Ik ga niet alleen. Goede vrienden en tevens klasgenoten Rowan van der Knaap en Marco Slingerland waren ook enthousiast geraakt over Helsinki. Afgelopen maanden hebben er vele voorbereidingen plaatsgevonden. maanden. Huisvesting daar, vele gegevens omzetten en vakkenpakketten aanvragen. Inmiddels is zo goed als alles geregeld en zijn we er klaar voor!

Omdat Scandinavie een geweldig continent is om doorheen te rijden hebben we besloten om met de auto erheen te gaan. Hierom hebben we vorige week met zijn 3en een Citroen stationwagen aangeschaft met een jaar APK voor een prikkie. Dus er wordt gelijk nog maar even een roadtrip aan vast geplakt van een week. Na een dag of vijf zullen we met de auto op de boot van Stockholm naar Finland varen. Na deze tocht is het niet ver meer naar Helsinki.

Het is best een apart gevoel om straks zo'n lange tijd van huis te zijn. Toch heb ik er ontzettend veel zin in en heb ik het gevoel dat dit een hele vette tijd van me leven gaat worden. Ik ben er klaar voor!

15 Augustus is de datum dat we vertrekken!