The more i travel the more i start to like it! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Rob Geest - WaarBenJij.nu The more i travel the more i start to like it! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Rob Geest - WaarBenJij.nu

The more i travel the more i start to like it!

Door: Rob van der Geest

Blijf op de hoogte en volg Rob

28 Oktober 2014 | Vietnam, Hanoi

Het laatste reisverslag is alweer 17 dagen geleden. Maar wat is er veel gebeurt in de tussentijd. Vanuit Thailand naar Laos gegaan en nu zit ik alweer meer dan een week in Vietnam.

Ik ben vanuit Thailand naar Laos gegaan met de welbekende 'Slowboat'. Dit is een oude boot die toeristen met een slakkengangetje over de Mekong river vanuit Thailand naar Luang Prabang (Laos) brengt. Deze boot deed er 2 dagen over en in de nacht verbleven we in een hostel langs de rivier. De tocht op slowboat was echt heel relaxed. Je vaart over een rivier met een boot vol backpackers door een prachtige omgeving. Iedereen was super relaxed dus was heel leuk om lekker een drankje te doen en alvast wat mensen te leren kennen.

Eenmaal aangekomen in Luang Prabang zijn we met een groepje van 4 naar hetzelfde hotel gegaan. En hier begon eigenlijk een gezamenlijke journey door Laos. Luang Prabang is een klein stadje in het noorden van Laos met een hele relaxte night market en veel leuke restaurantjes en street food tentjes. De sfeer in deze stad was heel relaxed en totaal niet opdringerig. Dus Laos beviel me al gelijk vanaf het eerste moment! In de avond zijn we naar de Utopia bar geweest maar alles sluit al rond 12 uur in Luang Prabang. En als alles dicht is verplaatst de hele menigte zich richting de bowlilng baan om midden in de nacht nog even lekker te bowlen. Die rare tradities bevallen me wel haha. Is weer is wat anders :P

De volgende dag zijn we naar de hoogste waterval van Laos gegaan. De kuang si waterval. In totaal valt het water hier 60 meter en het is echt een geweldig gezicht om daar beneden te staan. De waterval bestaat uit verschillende trappen. We zijn helemaal naar boven geklommen naar het punt waar het water viel. Daarna lekker gezwommen. Na 3 uur ging de taxibus weer terug maar je kon je hier gemakkelijk een hele dag vermaken.

Na Luang Prabang was het tijd om naar Vang Vieng te gaan. Hier keek ik ook wel naar uit moet ik zeggen. Vang Vieng is eigenlijk DE partyspot van Laos en staat bekend om het 'tuben' (hier later meer over). De taxirit was hels. 5 uur in een busje over de slechtste wegen die ik ooit bereden heb. Dan merk je toch wel dat Laos best wel onderontwikkeld en vrij arm is. Begreep dat Laos ook iin de top 30 armste landen staat. Ik kwam savonds laat aan dus nog een paar drankjes gedaan en gaan slapen.

De volgende dag zijn we wezen tuben. Dit is echt geweldig! Je huurt een binnenband van een vrachtwagen o.i.d. (de tube) en je vertrekt met een busje richting de rivier. Eenmaal aangekomen bij de rivier zag ik een razendsnelle stroming. Ik sprong in de tube en het is echt heerlijk om door de prachtige omgeving door dat riviertje te glijden. Maar bij tuben hoort drinken! Dus al snel kregen we colaflessen vol met water met een touw naar ons toe geslingerd en werden we letterlijk en figuurlijk uit het water gevist bij de eerste bar. We hadden al begrepen dat de 2e bar het leukste was van allemaal dus zijn niet al te lang gebleven. Na een paar biertjes sprong ik weer in de tube op naar de 2e bar. Na 20 min kwamen we aan bij de place to be. En wat was het hier chill haha! Iedereen drankspelletjes aan het spelen en aan het sporten. Er was genoeg te doen hier. Hier hebben we ons prima vermaakt voor een aantal uurtjes. Toen ik hem aardig viel hangen werd het weer tijd om verder te gaan. Nog 1 of 2 andere barretjes aangedaan waar prima housemuziek de menigte deed vermaken en daarna nog meer dan een uur teruggedreven naar Vang Vieng.

Vang Vieng is echt een heel relaxt plaatsje. Ik heb hier tot nu toe het meeste lol gehad. We verbleven in Johhnys Guesthouse en Johhny was de grootste gek uit Vang Vieng. Overdags werd er prima house/techno gedraaid in het guesthouse en savonds stond johnny of achter de bar of achter de draaitafels in alle clubs. Echt een hele chille vent die zorgde voor een goede partysfeer en een leuk verblijf voor iedereen. Vang Vieng is klein dus je komt overal dezelfde mensen tegen, ook van de slowboat natuurlijk, dus dat was heel gezellig. Je kent namelijk een grote groep mensen omdat je met elkaar 2 dagen op de slowboat heb doorgebracht. In de avond zijn er in 2 bars free drinking hours. Oftewel iedereen gaat eerst naar Sakura bar voor gratis wodka en whisky en daarna gaat iedereen naar Kangaroo sunset voor nog meer gratis drank haha. Dus van 21:00 - 23:00 drink je gratis. Er is een hele relaxte partysfeer in Vang Vieng. Deed me beetje denken aan de vakanties aan de spaanse costa etc.

Omdat ik in Vang Vieng elke dag wakker werd met een bonkend hoofd had ik maar besloten om na 3 dagen weer dit geweldige plaatste te verlaten. Ik had besloten om met de bus van Vang Vieng naar Hanoi te gaan. Van Hostel tot hostel heeft me dit uiteindelijk 35,5 uur gekost. De meest verschrikkelijke busrit uit me leven. Eerst met een minibus naar vientiane. Dat ging prima. Toen in een bus vol met Vietnamezen (niemand sprak engels) vanuit vientiane naar Hanoi. Bij de grens moesten we 3 uur wachten voordat de paspoortcontrole opende. Het was warm en klef in de veelste volle bus. Ik lag achterin de sleeping bus klem tussen 2 vietnamezen, en ik kan je vertellen, ik was heel blij toen het weer licht was. Toen nog 3 uur gewacht voordat de bus uiteindelijk de grens over was. Alle westerse toeristen moeten overigens zelf alles regelen bij de grens, ook zoiets raars. Het duurde uiteindelijk 6 uur voor we de grens over waren. 2e dag ging eigenlijk best wel prima. Al snel verlieten er mensen de bus dus we kregen het wat ruimer. 150 km voor hanoi kregen we een politiecontrole. Na een half uur konden we weer verder rijden. Maar een half uur later kregen we weer een politiecontrole. Toen was het foute boel. Er kwamen 2 agenten aan boord en ik zag dat er een auto achter ons aanreed. Nog steeds was het voor mij onduidelijk wat er ging gebeuren omdat niemand engels sprak. Uiteindelijk werd de bus naar een parkeerterrein naast het politiebureau gebracht. Hier hebben ze heel de bus leeggehaald. En zijn vervolgens begonnen met strippen van de bus. Na 3 uur wachten bleek dat ze cocaine in de bus hadden verstopt. Oftewel de bus ging niet meer verder. Ik heb in een klein dorpje een local bus moeten zoeken die naar Hanoi ging. Eenmaal in die bus duurde dat ook nog eens 3,5 uur. Je kan wel stellen dat dit een heel avontuur is geweest, maar volgende keer pak ik het vliegtuig.

Hanoi is een leuke stad. De eerste dag moest ik wennen aan al het getoeter en het gekrioel van de brommertjes op straat. maar kan het nu wel waarderen. Ben na 2 dagen naar Sapa gegaan. Heb daar een homestay gedaan bij de lokale bevolking die in de bergen wonen. Erg leuke ervaring. Je ziet echt heel goed hoe die mensen leven, ontzettend primitief. Er zat ook een hiking bij door de mooie rijstveld traptreden. Echt een hele mooie omgeving, alleen het was wel regenachtig en koud. Maar ben blij dat ik er geweest ben.

Na 2 nachten Sapa met de sleeper bus naar Halong Bay gegaan. Deze was echt superchill. Hij kwam 5:00 aan en werd pas 7:40 wakker. Genoeg ruimte en niet vol. De eerste dag regende het heel de dag in Halong bay en was dus beetje saai. De volgende dag toen ik de cruise ging doen was het prima weer gelukkig. En wat was dit mooi zeg! Echt heel vet om tussen die rotsen door te varen en lekker te chillen op het dek van de boot. We waren ook met een gezellig clubje dus ook in de avond hebben we het heel gezellig gehad op de boot. Ook nog gezwommen in het mooie warme water in de Halong bay. Echt wel een hele mooie ervaring.

Nu zit ik weer in mijn favoriete hostel in Hanoi. Voor de 2e keer. Het Backpackers hostel aan de ma may street. Schijnt een van de grootste ter wereld te zijn en er is elke dag party en happy hour hier. Dus wel een gezellige plek om even te overnachten. Vanaf vanavond reis ik met mijn open bus ticket (hop on hop off) richting het zuiden, met stops in: Dong hoi (paradise cave), hue, hoi an, nha thrang, dalat, mui ne en ho chi minh. Dus een druk programma komende tijd. Ik twijffelde beetje tussen veel plaatsen en snel reizen of weinig plaatsen en rustig reizen. Heb er toch voor gekozen om veel te zien. Dus verblijf straks 2-3 dagen in een plaats. Is opzich wel prima ook.

Straks nog even naar het prisoners museum in Hanoi. Schijnt een goed beeld te geven van de vietnamese en amerikaanse historie. Ook altijd goed om wat culturele dingen te weten he :)

Greetz from Vietnam (Hanoi)

  • 28 Oktober 2014 - 07:40

    Jos:

    Hè rob, klinkt allemaal heel leuk joh. Veel zien, veel doen en veel feestjes. Geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Actief sinds 23 Juli 2013
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 8676

Voorgaande reizen:

23 September 2014 - 09 December 2014

Backpacken in Azië!

23 Juli 2013 - 31 December 2013

Studeren in Helsinki

15 Januari 2018 - 30 November -0001

Backpacken in Oceanië!

Landen bezocht: